A szénhidrátok

Mint már egy korábbi írásban említettem, a három fő tápanyag egyike a szénhidrát. Szervezetünk energiaellátásának 50-60%-át ebből nyerjük. Azt, hogy biokémiailag milyen felépítése, csoportjai vannak, most nem taglalnám (a főiskolás tankönyveim nélkül amúgy nem is tudnám:P) Egy izgalmasabb dologról, a glikémiás indexről szeretnék inkább írni. Ehhez mégis annyit azért írok, hogy vannak egyszerű szénhidrátok, amelyek kisebb szénhidrát-egységekre már nem bonthatóak és összetett szénhidrátok, amelyek a kis egyszerű szénhidrátok összekapcsolódásai.

Egyszerű szénhidrát a mindennapos használatból a a szőlőcukor és a gyümölcscukor.

Két ilyen egyszerű szénhidrát összekapcsolódása a szaharóz (a polcon megtalálható cukor) és a laktóz, a tejcukor.

Sok ilyen egyszerű szénhidrát összekapcsolódása adja pl. a keményítőt, így jönnek létre az összetett szénhidrátok.


Természetesen ezek a kapcsolódások meg tudnak szűnni, az emésztés során végül az összetett szénhidrátok is szőlőcukorrá bomlanak le, ebben a formában képesek felszívódni és energiát adni.

És itt érkeztünk a glikémiás-indexhez (GI). Ez az érték azt mutatja, hogy az egyes ételek milyen gyorsan emelik a vércukor szintjét. A szőlőcukor a viszonyítási alap, hiszen az azonnal fel is tud szívódni, nem szükséges további részekre bomlania. Magas a GI-e, és ha gyors energiához szeretnénk jutni - pl intenzív testmozgás, vizsgahelyzet, akkor jól jöhet. Azonban ez az, ami az elhízást is elősegíti.

Minél összetettebb egy szénhidrát - pl. teljes őrlésű gabonák, annál alacsonyabb a GI. A táplálék elfogyasztása után a felszívódás elhúzódik, tehát a szervezetünk folyamatosan kapja az energiát, még evés után 3-4 órával is jó erőnlétben lehetünk. 

Néhány gyakori élelmiszercsoport:
Egyszerű szénhidrátok (magas GI): szőlőcukor, méz, cukros üdítőitalok, finomított lisztek, puffasztott gabonák, gabonapelyhek, krumplipüre, görögdinnye, stb.

Összetett szénhidrátok (alacsony GI): teljes őrlésű gabonák, dió, a legtöbb zöldség, alma, körte, bab, lencse, árpa, bulgur, hajdina, barnarizs, stb.

A vércukorszintünk és az energiaellátásunk stabilan tartásához tehát úgy válogassuk össze az étrendünket, hogy az bőséges legyen összetett szénhidrátban. Erőnlétünk, egészségünk és kiegyensúlyozottságunk lesz az eredménye. 

Megjegyzések