A szója

A szójabab és az ebből készült készítmények (szójagarulátom, szójaliszt, szójatej, tofu ... ) a hüvelyes növények csoportjába tartoznak.

Egészségünk szempontjából több összetevője miatt is értékes: magas B-vitamin-, omega-3-, kálium-, kálcium-, folsav-, szelén-tartalma van.

Kiemelkedik magas fehérjetartalma: 100 g szójababban 36,5 g fehérje található.

Ez azt jelenti, hogy 1 kg szójaliszt körülbelül annyi fehérjét tartalmaz, mint 2,5 kg színhús, vagy 12 l tej, vagy 58 tojás.

Kisgyermekek esetében a túlzott fogyasztással vigyázni kell (fitoösztrogén tartalma miatt), a belső nemi szervek és az immunrendszer fejlődését befolyásolhatja. Szakember véleményét kell kérni az adagolásról.

Természetesen felnőttként is érdemes mértéket tartani, és más fehérjeforrással vegyesen fogyasztani a különböző szójakészítményeket. Napi ajánlott bevitel: 25-50 gramm - egy napra egy fajta szójakészítmény: egy pohár szójatej, egy tányér szójapörkölt, szójalisztes kenyér ... 

A szójakocka/szójalap felhasználása előtt két lehetőségünk van: vagy egy éjszakára fűszeres vízbe áztatjuk, vagy 20-25 percig főzzük közvetlenül a felhasználás előtt. Mindkét esetben le kell szűrni, átmosni. A szójagranulátumot elég meleg vízben áztatni fél órán keresztül.

Receptekben itt található:
Szójás lasagne
Diós-tofus golyó
Rizses 'hús'
Szójatepertő
Tofutejföl
Rakott zöldbab
Bolognai spagetti


Forrás és további információk: http://www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/3483/mennyire-egeszseges-a-szoja
http://users.atw.hu/alex83/testalapok.html




Megjegyzések